Du är inte inloggad.
Hejsan behöver lite tips/råd om miniramps bygge samt quarterpipe.
Jag och några polare har reglat upp själva minirampen men funderar på vad för slags skivor vi ska använda oss utav!
Skulle understa lagret i rampen kunna vara (standard byggplywood 9mm) och sen det översta (björkplywood 9 mm)? Rampen ska som sagt stå inomhus så någon vira//form plyfa kanske man kan skippa?
Gällande quarterpipe så undrar jag hur man gör längst ner på Qp:n där stålplattor brukar ligga, så man ej känner något hack när man åker upp/ner i den!
Finns det något annat sätt, än att använda sig av stålplattor? isant fall hur! Likaså så där så hade vi tänkte 9mm standard ply och björkply som topp lager.
Jätte tacksam för hjälp på detta ![]()
9 mm byggply + 9 mm björk funkar bra, men jag skulle rekommendera två lager byggply och ett lager 6 mm björk. Byggplywood brukar vara rätt svår att böja till tighta böjar, så den kan behöva fuktas lite först för att inte spricka, men får man bara dit den funkar det bra. Hur tätt har du mellan reglarna?
Skarven på qps är ett ständigt problem. Använder man 6 mm björk brukar det gå att bara fila till den lite så blir skarven helt OK utan någon plåt över.
kalops skrev:
9 mm byggply + 9 mm björk funkar bra, men jag skulle rekommendera två lager byggply och ett lager 6 mm björk. Byggplywood brukar vara rätt svår att böja till tighta böjar, så den kan behöva fuktas lite först för att inte spricka, men får man bara dit den funkar det bra. Hur tätt har du mellan reglarna?
Skarven på qps är ett ständigt problem. Använder man 6 mm björk brukar det gå att bara fila till den lite så blir skarven helt OK utan någon plåt över.
Tack så mycket för svaret!
Är det nödvändigt att ha 2 lager byggply och sen ett lager 6 mm björkply? Vi försöker bygga så snålt som möjligt då vi enbart hade 12 000 spänn att starta med.
Vi har 20 cm mellan reglarna i rampen! Kan även lägga upp bilder på den halvt färdig reglerade rampen så kan du döma utifrån det ![]()
Mmm har också hört det där med att fila ner björkply går bra, men har också sett från andra hallar att visa använder nånslags tunn mörkbrun board vid slutet av qps hip! vet inte va det är för nåt dock ![]()
Nödvändigt skulle jag inte säga att det är, men det känns bättre liksom. Det beror lite på hur stor rampen är och därmed vilka påfrestningar den utsätts för. En liten microramp blir det ju aldrig så mycket fart och höjd i, och då krävs det inte lika mycket.
20 cm mellan reglarna, eller 20 cm center-center? 20 cm c-c är riktigt tätt skulle jag säga, och då räcker det säkert bra med 9 bygg + 9 björk.
Den mörkbruna skivan längst ner brukar väl vara formplywood. Jag vet inte om den används för att den är extra tålig -- jag har alltid tänkt att det också är för att man ska se var böjen börjar (i en stor hall där man kommer med mycket fart och allt är i samma färg så kan man faktiskt missa sånt...). Den bör hur som helst sågas snett eller filas ner så att det inte blir en för stor kant mot golvet.